N 49° 48' 12,1" / E 19° 31' 20,3"

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pedagog szkolny dostępny jest pod telefonem 503 975 471, zobacz też inne telefony i informacje.

Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna w szkole

  • Pedagog szkolny: p. Violetta Jamróz
  • tel. 503 975 471
  • e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
  • Pedagog szkolny dostępny jest pod telefonem 503 975 471, służy radą i pomocą. Pamiętajmy, iż wzajemne wsparcie pozytywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne, a ono na nasze codzienne samopoczucie.

 

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

  • 116 111
  • działa przez 7 dni w tygodniu
  • w godzinach 12.00 - 2.00
  • połączenie bezpłatne
  • strona www

 

Kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych

  • 116 123
  • poniedziałek-piątek od 14.00-22.00
  • połączenie bezpłatne
  • strona www

Apel do uczniów


Poznaję siebie - osobowość

Pamiętajmy, iż osobowość kształtuje nasze życie. Zrozumienie jacy jesteśmy pozwala poznać mocne strony, słabości, pomaga zrozumieć, jak postrzegają nas inni. Z punktu widzenia psychologii, osobowość to wewnętrzny system wartości, mechanizmów działania i reagowania, wrodzonych predyspozycji i innych czynników, za sprawą których dana osoba dostosowuje się do sytuacji i reaguje w taki lub inny sposób (sposób reakcji zależy też jednak od całego kontekstu sytuacji).

Większość psychologów zgadza się co do tego, że istnieje pięć głównych cech osobowości, a każdy z nas posiada je w różnym stopniu.

  1. Sumienność.
  2. Ekstrawersja.
  3.  Ugodowość.
  4.  Otwartość na doświadczenia
  5.  Neurotyzm

Jeden z podziałów osobowości skupia się na trzech typach: introwertyka, ekstrawertyka, ambiwertyka.

  • Introwertyk - to osoba raczej zamknięta w sobie.
  • Ekstrawertycy - to osoby potrzebujące kontaktu z innymi ludźmi.
  • Ambiwertyk - to swego rodzaju połączenie introwertyka z ekstrawertykiem.

Typy osobowości wg Hipokratesa

  • Sangwinik - optymista
  • Melancholik - pesymista 
  • Choleryk - energiczny ekstrawertyk
  • Flegmatyk - introwertyk

Przesyłam kilka linków -  dla zainteresowanych tematem osobowości  -  warto obejrzeć!!!


Osobowość – charakter i temperament

Wiecie, że osobowość, temperament i charakter to trzy pojęcia używane w psychologii do opisywania różnych sposobów odczuwania i myślenia. Zarówno charakter, jak i temperament stanowią istotną część osobowości. Osobowość dorosłego człowieka kształtuje się na bazie temperamentu oraz jego osobistych doświadczeń, jak również historii rodziny i kultury, w których dorastał. Warto dowiedzieć się więcej o tym temacie. Przyjrzyjcie się bliżej swojemu temperamentowi oglądając filmiki.


Terapeutyczna rozrywka

Rozrywka terapeutyczna, która jest wszystkim niezmiernie potrzebna powinna towarzyszyć Wam w czasie  zdalnego nauczania. Chwila czasu na krzyżówkę, grę w memory czy ruletkę  jest Nam  niebywale potrzebna dla higieny umysłu. Należ pamiętać, że zmęczenie i przesilenie naukowe źle wpływa na pamięć i koncentrację uwagi. Dlatego też  przesyłam Wam kilka linków dla zrelaksowania się poprzez gry i zabawy.

Pobawcie  się w ruletkę, zakręć kołem i zobacz co Wam  wypadnie…

Posegregujcie  wartości do poszczególnych kategorii, następnie wybierz 10 wartości najważniejszych dla Siebie.

Zagrajcie w memory, poćwiczcie  pamięć przez zabawę!


Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

Pani Joanna Szymańska w książce "Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w szkole"  mówi iż specjaliści są zgodni, że wczesne lata życia mają wielki wpływ na zdrowie psychiczne oraz dobre funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne i społeczne człowieka. Dobre zdrowie psychiczne w okresie dzieciństwa jest warunkiem optymalnego rozwoju, efektywnego uczenia się, budowania satysfakcjonujących relacji z ludźmi, dbania o własne zdrowie fizyczne i samodzielnego radzenia sobie w dorosłym życiu. Dobre zdrowie kształtuje się u dziecka dzięki pozytywnym doświadczeniom już w najwcześniejszym okresie życia w kontaktach z opiekuńczymi i kompetentnymi rodzicami, nauczycielami.

Szkoła to nie tylko miejsce, gdzie dziecko zdobywa wiedzę zaplanowaną w programach nauczania, jest także niezwykle ważnym środowiskiem wywierającym ogromny wpływ na rozwój emocjonalny i społeczny ucznia. To tu młody człowiek poszerza sieć kontaktów społecznych, zdobywa przyjaciół i rozwija umiejętności społeczne. Ma też okazję poznać inne niż w rodzinie wzorce dorosłych ról społecznych. Pod wpływem doświadczeń szkolnych uczeń utrwala bądź weryfikuje swój obraz świata, ludzi i własnej osoby.

Właściwości i zdolności, jakie prezentują zdrowe psychicznie dzieci i nastolatki

  • Zdolność do przeżywania (doświadczania) i wyrażania szerokiego wachlarza emocji, jak: radość, smutek, gniew, przywiązanie – we właściwy i konstruktywny sposób
  • Pozytywna samoocena
  • Szacunek dla innych
  • Głębokie poczucie bezpieczeństwa oraz zaufanie do siebie i świata
  • Zdolność do funkcjonowania – zgodnie z normą rozwojową dla danego etapu rozwoju: w rodzinie, grupie rówieśniczej, szkole i społeczności, a także zdolność postrzegania siebie
  • Zdolność do inicjowania i podtrzymywania znaczących głębszych relacji (przyjaźń, miłość) oraz uczenia się funkcjonowania w sposób produktywny w świecie (praca)

Przesyłam kilka linków o tym czym jest  zdrowie psychiczne, jak dbać o swoje zdrowie psychiczne oraz  kilka cennych rad psychologa.

https://www.youtube.com/watch?v=FLzrfHN5Ji8

https://www.youtube.com/watch?v=GoQ_FbTqbFo

https://www.youtube.com/watch?v=vWL7ErO1DrI


Komunikacja interpersonalna - asertywność

Prawidłowa, zdrowa komunikacja interpersonalna, to umiejętność odmawiania nazywana asertywnością.
Dość powszechnie uważa się, że asertywność to przede wszystkim „umiejętność mówienia nie”. To umiejętność wyrażania własnego zdania, uczuć, postaw w sposób otwarty, w granicach nie naruszających praw, ani psychicznego terytorium innych osób oraz własnego. Innymi słowy to umiejętność zachowania się równocześnie z szacunkiem dla siebie i dla innych. To umiejętność zachowania się w sposób nieagresywny, nie powodujący cierpienia innych ani też własnego. Można powiedzieć, że osoba asertywna kieruje się dewizą: „Twoje prawa i potrzeby są równie ważne jak moje. Przybliż wiedze o asertywności zawartą w filmikach.

https://www.youtube.com/watch?v=2W2CtM80LCg

https://www.youtube.com/watch?v=0eoD4S1jZpg

https://www.youtube.com/watch?v=CBCYY_Y8Yoc


Komunikacja interpersonalna - manipulacja

Manipulacja tym różni się od komunikacji, że ukrywa intencje

Manipulacja psychologiczna to termin pochodzący z języka łacińskiego (łac. manipulatio) i oznacza fortel, manewr, podstęp. To forma wywierania wpływu na osobę lub grupę w taki sposób, by nieświadomie i z własnej woli realizowała cele manipulatora. Umiejętność rządzenia innymi, znajomość zasad dowodzenia, prowadzenia negocjacji, aby skłonić kogoś do zmiany zdania. Obejrzyj filmiki z poradami - jak nie dać się manipulacji.

https://www.youtube.com/watch?v=YfgE-lVrKCY

https://www.youtube.com/watch?v=BufDVQ1UEtQ


O efektywnej nauce...
Jak się uczyć aby się nauczyć? Kilka przydatnych wskazówek jak skutecznie się koncentrować, zapamiętywać? Przedstawienie w przystępny sposób ciekawych technik pamięciowych.


Techniki skutecznego uczenia się – kilka praktycznych wskazówek

Techniki skutecznego uczenia się – kilka praktycznych wskazówek, dzięki którym twoja nauka będzie szybciej przyswajalna . Przyswajanie i zapamiętywanie informacji może być trudnym wyzwaniem. Chcę dziś przedstawić Wam różne techniki uczenia się, które się najlepiej sprawdzają i dostosowują się do sposobu przyswajania lub zapamiętywania informacji. Niektórzy są typowymi wzrokowcami, inni słuchowcami, więc zapamiętywanie ich jest różne. Dlatego też, przedstawione techniki uczenia są różnorakie i każdy może coś dla siebie znaleźć.


Memotechniki!

Coś o mnemotechnikach czyli sposobach poprawiania ludzkiej pamięci, pozwalających na szybsze uczenie się, zapamiętywanie, a także odtwarzanie informacji.


Dzień Matki!

Nie zapomnijmy o Naszych Mamach!

Z okazji ich święta obdarujcie ich uśmiechem, wykonajcie laurkę i złóżcie z głębi serca płynące życzenia, które umilą ten dzień. Przesyłam Wam również kilka zabaw tematycznych związanych z tym dniem, chwila relaksu dobrze Wam zrobi.


Jak motywować się do nauki?

Drodzy uczniowie! Przesyłam kilka wskazówek i sugestii, aby pomóc Wam w budowaniu motywacji do nauki.

Zadbaj o siebie!

Przed rozpoczęciem nauki zjedz śniadanie, przebierz się, przygotuj sobie wodę do picia. Aby efektywnie się uczyć.

Zmień swoje nastawienie

Mówisz „muszę się uczyć" a Twoja psychika słyszy „nie chcę tego robić, ale muszę". To wzbudza nieprzyjemne odczucia. Zamień „muszę" na „chcę" np. „chcę wykonać dzisiaj wszystkie zadania z matematyki, żeby mieć potem czas na czytanie książek, rozmowy z domownikami lub inne ulubione zajęcia.

Zaplanuj przyjemności

Ważne jest zaplanowanie czegoś miłego na koniec nauki, to pozwoli Ci się zmotywować.

Zastosuj metodę małych kroków

Jeśli budzisz się rano i czujesz, że to jest taki dzień, kiedy oczy zamykają się same, a wizja nauki wisi na Twoją głową jak najgorszy horror, zastosuj technikę „małych kroków". Powiedz sobie: „mogę wykonać jeden mały krok i włączyć komputer, odczytać wiadomości od nauczycieli i zrobić chociaż jedno zadanie". To pomoże Ci wzbudzić motywację i łatwiej będzie Ci podejmować kolejne wyzwania.

Staraj się myśleć pozytywnie

Jest to bardzo ważne, ponieważ to jak postrzegamy samych siebie i otaczającą nas rzeczywistość wpływa na rozwój naszej kreatywności i napędza nas do działania. Kiedy masz gorszy dzień przypomnij sobie słowa Kubusia Puchatka:

- "Jaki dziś dzień?" – zapytał Puchatek

– "Dziś!"– odpowiedział Prosiaczek

Na to Puchatek: "To mój ulubiony dzień!"

A.A. Milne


Co zrobić, by moje dziecko/dzieci czuły się bezpiecznie?

Szanowny Rodzicu!

W codziennym natłoku obowiązków nie zapominaj o tym, aby wesprzeć swoje dziecko w sytuacji związanej z epidemią po to, aby zminimalizować towarzyszący mu stres oraz poczucie zagrożenia. Pamiętaj, że dzieci są wnikliwymi obserwatorami i dlatego staraj się o obecnej sytuacji mówić spokojnie, bo tylko w taki sposób możesz swoim dzieciom zapewnić najlepsze wsparcie.

Zasady, które możesz wprowadzić, aby wesprzeć swoje dziecko:

  • Nie udawaj, że nic się nie wydarzyło, dziecko widzi podenerwowanie rodziców, dlatego znajdź czas na rozmowę dotyczącą obecnej sytuacji.
  • Staraj się odpowiadać na pytania zadawane przez dziecko, podziel się faktami w sposób odpowiedni do wieku Twojego dziecka.
  • Wytłumacz dziecku/dzieciom, dlaczego przez ostatnie i najbliższe tygodnie nie uczęszcza do szkoły czy przedszkola, wyjaśnij czemu nie może spotykać się z dziadkami i kolegami.
  • Zapewnij swoje dziecko, że jest bezpieczne. Wytłumacz, że nie ma niczego złego w tym, jeśli odczuwa złość lub zdenerwowanie.
  • Pokaż jak radzić sobie z pojawiającymi się emocjami. Uświadom dziecku, jak bardzo ważna jest rozmowa z bliskimi.
  • Ogranicz możliwość oglądania wiadomości czy czytania informacji w Internecie na temat koronawirusa. Dzieci mogą źle interpretować to, co słyszą.
  • Zaplanuj dzień, stałe godziny posiłków, czas na naukę oraz zabawę i odpoczynek. Utrzymanie stałego rytmu dnia pomoże dziecku w codziennym funkcjonowaniu teraz i na przyszłość, gdy przyjdzie czas powrotu do przedszkola czy szkoły.
  • Bądź wzorem do naśladowania, rób przerwy w pracy, odżywiaj się prawidłowo i regularnie oraz nie zapominaj o aktywności fizycznej i uśmiechu na co dzień.

Wspieramy rodziców!

Drogi Rodzicu!

Rodzicielstwo to źródło radości i satysfakcji oraz codzienna praca i obowiązki: od bycia rodzicem nie dostaje się urlopu. Rodzice są najlepszymi specjalistami od swojego dziecka. Jednakże zdarza się tak, że w obliczu trudności również rodzic potrzebuje wsparcia i wskazówek, jak poprawić komunikację
z dzieckiem. Sytuacja nauki w domu, znużyła już rodziców. Są tym niecodziennym zadaniem przeciążeni. Proszę pamiętać , że szkoła zawsze służy radą i pomocą.

Wychowanie dziecka to praca serca i cierpliwości. Oznacza przede wszystkim bezwarunkową akceptację i miłość opartą na ważnych dla niego zasadach. Wychowanie to inwestowanie bez rozmyślania o celu i zyskach. To miłość bezinteresowna. Polega na zapewnieniu najważniejszej potrzeby- bezpieczeństwa. Oznacza pełne oddanie się do dyspozycji, bez odrzucenia dziecka. Dlatego Kochani Rodzice, jesteście podporą dla swoich dzieci!

Dziękujemy, że wspólnie z nauczycielami staracie się i czuwacie nad tym, by dzieci zdobywały nowe wiadomości! Poświęcacie swój czas. Udzielacie odpowiedzi na trudne pytania, jesteście niezastąpionym wsparciem.

Doceniamy Waszą pomoc w nauczaniu naszych milusińskich! Dziękujemy!

Zawsze służymy pomocą i wsparciem.


Szanujmy niepełnosprawnych

5 maja obchodzimy Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością  Intelektualną oraz Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami

Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnych - inny nie znaczy gorszy

To dzień podkreślający równe prawa każdego człowieka . Każdy z nas jest inny, są ludzie dorośli, wysocy, niscy, są grubi i chudzi, niektórzy mają piegi, a inni zeza albo zadarty nos. Są tacy, którzy od dzieciństwa nie widzą, inni nie słyszą, jeszcze inni z powodu niepełnosprawności poruszają się na wózkach inwalidzkich. Niezależnie od przyczyny i stopnia niepełnosprawności należy  okazać  im szacunek i życzliwość. Kpiny, szyderstwa, wyśmiewanie, to objaw  lekceważenia drugiego człowieka. Bardzo źle świadczy o kimś, kto zachowuje się w taki sposób wobec drugiego człowieka.

AKCEPTACJA, WYROZUMIAŁOŚĆ, RÓWNOŚĆ, ŻYCZLIWOŚĆ, WSPÓŁCZUCIE - to zasady, które powinny towarzyszyć każdemu, dobremu człowiekowi. Pamiętajmy o poszanowaniu godności każdego człowieka.

  • GWARANCJA - wolności i praw człowieka
  • WOLNOŚĆ - wolność wyboru
  •  DOSTĘP - do każdego aspektu życia
  •  SZACUNEK - od innych
  •  WARTOŚĆ - samego siebie
  • RÓWNOŚĆ - w poszanowaniu społecznym
  • NIEZALEŻNOŚĆ - w możliwym działania

Obejrzyjcie  ciekawy komiks pt:


Miłym być!

Bądź dobry dla siebie i innych, zwłaszcza teraz kiedy siedzimy w domu i sami musimy organizować sobie codzienność. Przesyłam Wam link do zadania domowego, które wprawi Was w dobry nastrój.


Jak mieć więcej czasu?

Sytuacja kwarantanny się przedłuża, to swego rodzaju egzamin dla nas wszystkich. Myślę, że ukończymy go z pozytywnym wynikiem. Chciałabym abyście zapoznali się z tematyką czasu, a dokładniej jego organizacji. Przesyłam Wam link, obejrzyjcie go z otwartym umysłem. Informacje pozyskane z niego przydadzą się zawsze, a teraz w sposób szczególny.

Właściwe zarządzanie czasem, to dobra inwestycja w przyszłość. Dbajcie o siebie rozwijając swój intelekt i duchowy potencjał. Posłuchajcie!

Pedagog szkolny


Inspirująca zabawa dla wszystkich.

Polecam świetną zabawę dla na Was wszystkich. Mądrą, wyciszającą i inspirującą. Można bawić się  w pojedynkę, z rodzeństwem lub całą rodziną. Wszyscy wprawicie się w dobry nastrój co pozytywnie wpłynie na Waszą sferę emocjonalną, o którą w czasie kwarantanny musimy szczególnie dbać. Dobrej zabawy!

Pedagog szkolny


Tak wyglądam, gdy czuję…

Zapraszam dzieci do rysowania emocji.

Karty występują w dwóch wersjach: damskiej i męskiej. Zaproś dziecko do dorysowania, zgodnie z podpisami, elementów twarzy, które pomogą rozpoznać, co czuje dana osoba. Możesz wprost poprosić: „Narysuj jak wyglądasz, kiedy czujesz radość”. Uzupełnione obrazki warto wyciąć i zachować – świetnie sprawdzą się podczas monitorowania stanu emocjonalnego dziecka (np. „wybierz obrazek, który pokazuje jak się teraz czujesz”).


Portrety  moja (mój)… ma na imię

Zachęcam Was do wypełnienia karty zawierającej informacje na temat mamy, taty, brata, siostry, babci, dziadka i samego dziecka. Jeśli nie macie ochoty pisać, możecie narysować.


Drodzy uczniowie klas V-VIII - coś o energetykach

Temat : Dlaczego napoje energetyzujące nie są wskazane dla dzieci i młodzieży.

  • Najpierw pomyśl co ty sam sądzisz o piciu napojów energetyzujących, czy jesteś na tak, czy masz obawy. Co twoi znajomi twierdzą na ich temat.
  • Następnie obejrzyj sobie prezentację o napojach energetyzujących.
  • Napoje energetyzujące - prezentacja
  • Czy zmieniłeś swoje zdanie na temat napojów energetyzujących?
  • Na koniec zapraszam do własnych przemyśleń, zachęcam do dzielenia się z nimi ze mną (wiadomości przez Lubrusa lub e-mail)

Moje ulubione

Zapraszam dzieci i Rodziców do wspólnej gry „Moje ulubione”. Celem gry jest dotarcie od pola „start” do pola kończącego grę z napisem „META” oraz zdobycie jak największej liczby koralików. Życzę milej zabawy!


Obejrzyjcie bajkę

Dla naszych milusińskich proponuję sposób na nudę - czyli obejrzyjcie kolejną bajkę pedagogiczną. Gdybyście chcieli podzielić się wrażeniami, zachęcam do konwersacji mailowej (vjamroz@mucharz.pl)


Do przeczytania - bajka


Film „Stres wróg czy przyjaciel”

Młodzież naszej szkoły zachęcam do lekcji pedagogicznej „O stresie”. Zapraszam do obejrzenia filmu pt. Stres wróg czy przyjaciel”. Filmik informuje o stresie. Podpowiada jak radzić sobie ze stresem. Nie mówi bezpośrednio o czasach kryzysowych, takich w których teraz się znajdujemy.

Oglądnijcie filmik, przyglądając się swoim emocjom, które związane są z obecnym czasem.

Jeżeli ktoś będzie miał potrzebę podzielić się wrażeniami to zapraszam do konwersacji mailowej (vjamroz@mucharz.pl) lub telefonicznej 503 975 471


Rozrywkowy quiz rodzinny

Będąc w domu spędzajcie razem miło czas, zagrajcie w jakieś gry: proponuję rozrywkowy Quiz rodzinny. Wejdź na poniższą stronę i miłej zabawy.


Otwórzcie jajko niespodziankę…

Spędzicie wtedy ciekawie czas na wesołej podróży przez zabawny świat kultury, nauki i sztuki. Bawcie się dobrze.


Poczujemy się szczęśliwi - szczęśliwe!

  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie mi okazywać miłość poprzez pieszczoty i buziaki.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli własnym zachowaniem będziecie mi dawać dobry przykład.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie zaspokajać moje podstawowe potrzeby.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie mnie utwierdzać w mojej wierze we własne siły.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie mnie chronić, nie ograniczając przy tym mojej swobody.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie potrafili mi odmówić, mówiąc  "NIE".
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie się ze mną dzielić swoimi sprawami.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli pozwolicie mi na swobodną zabawę.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie dbać o to, abym nie przesadzał z oglądaniem telewizji.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli nie będziecie mnie męczyć, ani też ignorować.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli nie będziecie ode mnie wymagać, abym był(a) „najlepszy/a”.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie zgodni co do tego, jak mnie wychowywać.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli wychowując mnie, będziecie mi okazywać miłość
    i wykażecie się cierpliwością

Warto zobaczyć

Dziennik elektroniczny Librus

1 procent Jawa Plus

1 procent ZHP

Laboratoria Przyszłości

Zapisz się do ZHP - 130 DSTH z Mucharza

Zbiórki harcerskie - fotorelacje

Obóz harcerski w Unieściu 2022

Centrum Edukacji Obywatelskiej

Małopolski Instytut Kultury

Galeria Malarstwa Polskiego

MEN

Kuratorium Oświaty w Krakowie